Wat er (vaak) misgaat in sollicitatieland
We horen het echt opvallend vaak bij MADA Connect: werkzoekenden die zich serieus inzetten, een motivatiebrief schrijven, op gesprek komen – soms zelfs twee keer – en daarna… helemaal niets meer horen. Geen afwijzing, geen telefoontje, geen mail. Stilte. En het gaat hier niet alleen om bedrijven, ook gemeentes en overheidsinstellingen laten het regelmatig afweten. Dat verbaast ons enorm.
Wanneer iemand de moeite neemt om te solliciteren, wil je dan niet op z’n minst iets van je laten horen? Al is het maar een kort berichtje met een afwijzing of een bedankje. Het lijkt ons niet meer dan normaal.
Natuurlijk, we weten ook dat er mensen zijn die alleen solliciteren om aan hun verplichtingen te voldoen. Sinds de ruim 10 jaar dat we actief zijn in de arbeidsbemiddeling, zien we dit ook regelmatig. Zoals de automonteur uit Biddinghuizen die reageert op een vacature voor accountmanager logistiek in de regio Duin- en Bollenstreek. Dan weet je: dit gaat hem niet worden.
Wat ons vooral opvalt, is dat de basis van goed contact – afspraken nakomen, helder communiceren – vaak ontbreekt. En dat is voor ons juist de kern. Zeg ik dat ik je om 11:00 uur bel? Dan bel ik ook echt om 11:00 uur. Niet om 11:05, niet om kwart over. Gewoon om elf uur. Dat zit hem voor ons in respect en aandacht.
Tuurlijk, ook wij maken fouten. We vergeten soms iets in onze agenda te zetten in de drukte van de dag, wij zijn ook mensen. Maar we blijven menselijk én eerlijk. We geven het toe als iets niet goed is gegaan. En we oordelen niet snel. Soms gebeurt er iets onverwachts, daar is natuurlijk ruimte voor.
Wat we ook vaak horen van werkzoekenden: ze krijgen via LinkedIn berichten van recruiters die duidelijk niet persoonlijk gericht zijn. Massaberichten, vaak gestuurd met behulp van AI. Efficiënt misschien, maar je voelt meteen: dit is niet echt. Ook wij hebben die optie aangeboden gekregen, met een flink prijskaartje. Maar we hebben er geen seconde serieus over nagedacht.
Waarom? Omdat wij geloven in persoonlijk contact. In échte aandacht. Wij sturen geen standaardberichten naar honderd mensen tegelijk. Wij nemen de tijd om iemand te leren kennen. En ja, dat kost tijd. Maar het levert ook zoveel meer op.
Iedereen die wij in bemiddeling nemen, nodigen we uit op kantoor. Face to face. Gewoon echt kennismaken. Elkaar in de ogen kijken. Dan voel je pas echt wie iemand is, wat iemand uitstraalt, waar iemand tot zijn recht komt. En andersom: mensen zien waar wij zitten, wie wij zijn. Dat creëert gelijk een andere verbinding.
We kunnen niet beloven dat we iedereen aan een baan helpen. Was het maar waar! Maar wat we wel beloven: we zijn eerlijk, transparant en betrokken. Is er een procedure gaande, dan houden we je op de hoogte. Krijg je een afwijzing? Dan vragen we voor je door bij onze klant, zodat je weet waar je aan toe bent. Daarnaast benadrukken wij dat je bij vragen of andere zaken, altijd mag bellen of langskomen. De deur staat altijd open.
Wij zijn MADA Connect. Twee vaste gezichten. Geen groot bureau, geen massaprocessen. Wel oprecht contact, duidelijke communicatie en altijd de menselijke aanpak. Zo doen wij dat. Omdat het ook gewoon zo hóórt, vinden wij!
Ons motto, bouwen aan werkrelaties, met oog voor de mens!
